studia podyplomowe
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową – Surdopedagogika
Rekrutacja na rok akademicki 2024/25 trwa !
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową – Surdopedagogika
Celem studiów podyplomowych z zakresu surdopedagogiki jest przygotowanie merytoryczne i praktyczne słuchaczy do pracy wychowawczo-opiekuńczej, dydaktycznej i rewalidacyjnej z dziećmi i młodzieżą niesłyszącą i słabosłyszącą w przedszkolach, szkołach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych oraz w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Studia są kierowane do osób, które:
- posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (W przypadku tych osób program studiów będzie poszerzony następujące zajęcia: dydaktyka specjalna (30h); diagnostyka w pedagogice specjalnej (30); praktyki zawodowe (60h)
- posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
Adresatami studiów są osoby, które chcą pracować z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcjami rozwojowymi w zakresie wzroku i słuchu różnego stopnia:
- nauczyciele przedszkoli,
- nauczyciele przedmiotów ze wszystkich typach szkół (specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych) kształcących dzieci i młodzież z uszkodzonym słuchem,
- wychowawcy zatrudnieni w internatach, placówkach opiekuńczych, świetlicach środowiskowych,
- logopedzi,
- psycholodzy i pedagodzy szkolni,
- pedagodzy pracujących w poradniach, w tym w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
W trakcie studiów i praktyk pedagogicznych słuchacz:
- uzyska przygotowanie do prowadzenia edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcjami słuchu;
- nabędzie wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne dotyczące diagnozy, projektowania i realizowania programów rewalidacji indywidualnej i grupowej, a także wdrażania różnorodnych metod pracy z osobami z zaburzeniami słuchu;
- poszerzy swoje kompetencje zawodowe o umiejętność dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością słuchową.
- Studia mają charakter praktyczny – zdobywamy wiedzę i wykorzystujemy ją w działaniu od razu konfrontując z aktualizowanym stale doświadczeniem wykładowców i partnerów kierunku.
- Priorytetem jest nastawienie na umocowaną w gruntownej wiedzy pracę projektową, zwiększającą poziom kompetencji – w trakcie studiów realizowane są projekty symulacyjne indywidualne i zespołowe.
- Unikatowe połączenie arteterapii z elementami psychoterapii daje studentowi inspirującą i wysoce pożądaną sylwetkę pracownika – specjalisty w tym zakresie, czego nie proponuje obecnie żadna krajowa uczelnia
- Arteterapia jest kierunkiem dającym ogromne możliwości zatrudnienia, realizowania siebie w pracy terapeutycznej
Perspektywy zawodowe:
- z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami słuchu w przedszkolach i szkołach wszelkiego typu (specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych) na stanowisku surdopedagoga;
- w placówkach opiekuńczych i oświatowo-wychowawczych;
- w placówkach i instytucjach, w których prowadzona jest edukacja, rehabilitacja i rewalidacja osób z zaburzeniami słuchu.
EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ SŁUCHOWĄ (SURDOPEDAGOGIKA)
dla osób już posiadających specjalność z pedagogiki specjalnej
CZAS TRWANIA: 3 semestry
LICZBA GODZIN: 510 (w tym 120 godz. praktyk)
EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ SŁUCHOWĄ (SURDOPEDAGOGIKA)
dla osób NIE posiadających specjalność z pedagogiki specjalnej
CZAS TRWANIA: 3 semestry
LICZBA GODZIN: 570 (w tym 180 godz. praktyk)
rekrutacja krok po kroku
Skontaktuj się z nami, we wszystkim pomożemy
WARUNKI PRZYJĘCIA:
O przyjęcie na Studia Podyplomowe mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe I lub II stopnia. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów.
Krok 1
Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY lub skompletuj wszystkie wymagane dokumenty i dostarcz je do Biura Rekrutacji. Możesz to zrobić: osobiście, za pośrednictwem osoby trzeciej, pocztą tradycyjną na adres Uczelni (z dopiskiem Biuro rekrutacji),
Krok 2
Następnie otrzymasz login i hasło do Wirtualnego Dziekanatu ( gdzie znajdują się informacje o opłatach, planach zajęć, ocenach z egzaminów oraz ważne ogłoszenia).
Wymagane dokumenty:
formularz zgłoszeniowy
program
Nazwa przedmiotu | Liczba godzin | Ilość ECTS |
Przygotowanie merytoryczne 240h | ||
Podstawy pedagogiki specjalnej | 20 |
|
Edukacja, wychowanie i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową – wprowadzenie do surdopedagogiki | 30 |
|
Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych | 20 |
|
Postawy wobec osób niepełnosprawnych i sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością | 20 |
|
Diagnostyka psychopedagogiczna | 20 |
|
Biologiczne uwarunkowania rozwoju narządu słuchu | 20 |
|
Otolaryngologia i audiologia pedagogiczna oraz urządzenia techniczne w rehabilitacji słuchu | 20 |
|
Podstawy fonetyki i ortofonii | 20 |
|
Podstawy języka migowego | 30 |
|
Współczesne tendencje w edukacji głuchych | 20 |
|
Surdologopedia | 15 |
|
Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej | 15 |
|
Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne 150 h | ||
Metodyka nauczania i wychowania dzieci niesłyszących i słabosłyszących w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej | 25 | |
Metodyka nauczania i wychowania dzieci z wadą słuchu w nauczaniu przedmiotowym | 20 |
|
Metodyka wychowania niepełnosprawnych słuchowo w internacie i świetlicy | 15 |
|
Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchu | 15 |
|
Zajęcia rewalidacyjne i korekcyjno-kompensacyjne w terapii dzieci z wadą słuchu | 25 |
|
Komputer w pracy z dzieckiem głuchym | 10 |
|
Manualne sposoby usprawniania języka | 30 |
|
Urządzenia techniczne w rehabilitacji słuchu i mowy osób głuchych i słabosłyszących | 10 |
|
Praktyka zawodowa | 120 | 6 |
Razem | 510 |