studia podyplomowe
Pedagogika korekcyjna – terapia pedagogiczna
Rekrutacja na rok akademicki 2024/25 trwa !
Pedagogika korekcyjna
- terapia pedagogiczna
Praktyka pedagogiczna wymaga od współczesnego nauczyciela wciąż nowych umiejętności, nie tylko edukacyjnych, ale również wychowawczych, komunikacyjnych i terapeutycznych. Nauczyciel powinien indywidualizować pracę na lekcji oraz prowadzić wsparcie terapeutyczne dla uczniów o zaburzonym lub nieharmonijnym rozwoju.
Studia podyplomowe w zakresie pedagogiki korekcyjnej poszerzają wiedzę i kompetencje słuchaczy o metody terapii zaburzeń rozwojowych dziecka. Zwiększają tym samym efektywność pracy pedagogicznej każdego nauczyciela, na każdym przedmiocie oraz przygotowują do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Studia są kierowane do osób, które:
- posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (W przypadku tych osób program studiów będzie poszerzony następujące zajęcia: dydaktyka specjalna (30h); diagnostyka w pedagogice specjalnej (30); praktyki zawodowe (60h)
- posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej
- Nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów (specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych);
- Wychowawcy, opiekunowie;
- Pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych;
- Pedagodzy szkolni;
- Psycholodzy.
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej niezbędne do:
– samodzielnego przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci oraz młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju ruchowego, emocjonalnego i społecznego,
– organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
W trakcie studiów i praktyk pedagogicznych słuchacze nabędą wiedzę i umiejętności w zakresie:
- rozpoznawania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży ze specyficznymi i trudnościami w rozwoju oraz uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia) oraz niespecyficznymi (niepełnosprawności, zagrożenie niedostosowaniem społecznym i niedostosowanie społeczne, zaburzenia neurorozwojowe) trudnościami w rozwoju i nauce;
- konstruowania diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i młodzieży ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju oraz uczeniu się;
- zasad i sposobów konstruowania indywidualnych programów kształcenia, korekcji i kompensacji;
- doboru właściwych do zaburzenia dziecka metod pracy korekcyjno-kompensacyjnej;
- prowadzenia zajęć specjalistycznych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju oraz uczeniu się;
- właściwej interpretacji opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne;
- współpracy z rodziną ucznia z trudnościami w uczeniu się;
- umiejętności stosowania przepisów prawa oświatowego dotyczących organizowania kształcenia, pomocy, wsparcia i opieki dla tych dzieci i uczniów w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz prowadzenia dokumentacji.
PERSPEKTYWY ZAWODOWE:
Po ukończeniu studiów absolwent posiada kwalifikacje do prowadzenia w przedszkolach, szkołach, placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych zajmujących się prowadzeniem terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży:
- indywidualnych i grupowych zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- zajęć wspomagających wychowawczą funkcję rodziny, zapobiegających zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierających ich rozwój;
- zajęć warsztatowych i konsultacji dla rodziców i nauczycieli z zakresu pedagogiki korekcyjnej;
- zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju;
- badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
- minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych, zapobiegania zaburzeniom zachowania;
- terapii pedagogicznej indywidualnej i grupowej;
- działań wspierających rozwój ucznia i jego mocnych stron oraz poradnictwa dla uczniów.
PEDAGOGIKA KOREKCYJNA (TERAPIA PEDAGOGICZNA ) dla osób już posiadających specjalność z pedagogiki specjalnej
CZAS TRWANIA: 3 semestry
LICZBA GODZIN: 510 (w tym 120 godz. praktyk)
PEDAGOGIKA KOREKCYJNA (TERAPIA PEDAGOGICZNA ) dla osób NIE posiadających specjalność z pedagogiki specjalnej
CZAS TRWANIA: 3 semestry
LICZBA GODZIN: 570 (w tym 180 godz. praktyk)
WARUNKI PRZYJĘCIA:
O przyjęcie na Studia Podyplomowe mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe I lub II stopnia. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów.
Krok 1
Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY lub skompletuj wszystkie wymagane dokumenty i dostarcz je do Biura Rekrutacji. Możesz to zrobić: osobiście, za pośrednictwem osoby trzeciej, pocztą tradycyjną na adres Uczelni (z dopiskiem Biuro rekrutacji),
Krok 2
Następnie otrzymasz login i hasło do Wirtualnego Dziekanatu ( gdzie znajdują się informacje o opłatach, planach zajęć, ocenach z egzaminów oraz ważne ogłoszenia).
Wymagane dokumenty:
formularz zgłoszeniowy
program
Nazwa przedmiotu | Liczba godzin | Ilość ECTS |
Przygotowanie merytoryczne 240h | ||
Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej | 20 | |
Podstawy pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych | 30 |
|
Medyczne aspekty pedagogiki korekcyjnej – wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej i psychiatrii | 10 |
|
Psychologiczne podstawy procesów uczenia się | 10 |
|
Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, klinicznej i rozwojowej | 20 |
|
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży (podstawy teoretyczne, kryteria diagnostyczne, prawne aspekty kształcenia, pomocy i wsparcia dzieci i uczniów ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju i uczeniu się | 20 |
|
Diagnostyka psychopedagogiczna/ Diagnoza psychopedagogiczna specyficznych i niespecyficznych trudności w rozwoju i nauce w przedszkolu, szkole, poradni | 20 |
|
Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami rozwojowymi / Sytuacja i wsparcie rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 10 |
|
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce/ Pomoc psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwo w świetle przepisów prawa/ Prawne aspekty pomocy uczniowi ze specyficznych trudnościami w uczeniu się | 20 |
|
Organizacja procesu terapeutycznego – proces grupowy, komunikacja, wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży | 20 |
|
Specyfika pracy terapeutycznej z uczniem niepełnosprawnym w przedszkolu, szkole i placówce | 30 |
|
Specyfika pracy z dzieckiem z chorobą przewlekłą w przedszkolu, szkole i placówce | 10 |
|
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych | 20 |
|
Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne 150 h | ||
Warsztat umiejętności wychowawczych – praca z uczniem z trudnościami wychowawczymi | 10 |
|
Warsztat umiejętności socjoterapeutycznych | 10 |
|
Warsztat kreatywności | 10 |
|
Elementy logopedii i fonetyki z metodyką terapii zaburzeń mowy | 10 |
|
Wybrane zagadnienia z metodyki kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego | 10 |
|
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania | 20 |
|
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki | 20 |
|
Metodyka zajęć terapeutycznych z uczniami z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego | 20 |
|
Profilaktyka z elementami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i poradnictwa | 20 |
|
Metodyka pracy z uczniem zdolnym | 10 |
|
Muzykoterapia i arteterapia w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | 10 |
|
Praktyka zawodowa | 120 | 6 |
Razem | 510 |