studia podyplomowe
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Rekrutacja na rok akademicki 2024/25 trwa !
Wczesne wspomaganie
rozwoju dziecka
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w umiejętności profesjonalnego organizowania wczesnej, kompleksowej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem i z niepełnosprawnością oraz ich rodzinom w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania.
Podczas zajęć słuchacze poznają warunki organizowania i realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, rozumianego jako wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację dziecka niepełnosprawnego.
W ramach studiów uczestnicy realizują praktyki pedagogiczne w placówkach, w których prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju, w szczególności w placówkach kształcenia specjalnego.
Po ukończeniu studiów absolwent posiada kompetencje do podjęcia zatrudnienia m.in. w:
- ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i ośrodkach wczesnej interwencji
- przedszkolach i szkołach: specjalnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi oraz ogólnodostępnych prowadzących programy wspomagające rozwój dzieci
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych prowadzących programy wspomagające rozwój dzieci
- ośrodkach rehabilitacyjnych
- instytucjach niepublicznych
- ośrodkach, poradniach, fundacjach, stowarzyszeniach i innych placówkach, w których powoływane są zespoły do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych prowadzących program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Studia są kierowane do osób, które:
- posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (W przypadku tych osób program studiów będzie poszerzony następujące zajęcia: dydaktyka specjalna (30h); diagnostyka w pedagogice specjalnej (30); praktyki zawodowe (60h)
- posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej
- pedagodzy,
- psycholodzy,
- fizjoterapeuci,
- osoby pracujące w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i innych placówkach zajmujących się dziećmi z zaburzeniami rozwoju.
ORGANIZACJA NAUKI:
- Studia trwają 2 semestry. 200 godzin zajęć dydaktycznych ( zajęcia w formie warsztatów oraz ćwiczeń).
- Zjazdy odbywają się średnio co 2 tygodnie (sobota, niedziela).
- Studia kończą się obroną pracy dyplomowej.
- Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych uprawniające osoby o co najmniej trzyletnim stażu pracy – zgodnie z art. 46.2 ustawy o działalności leczniczej (Dz.U. 2011.112.654) – do ubiegania się o stanowisko kierownika podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą.
KOMPETENCJE ABSOLWENTA:
- organizowanie i prowadzenie zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi;
- opracowywanie i realizowanie indywidualnych programów zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i jego rodziny;
- przeprowadzanie wielospecjalistycznej diagnozy, terapii małego dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i oceny skuteczności podejmowanych wobec niego działań;
- wybór i dostosowywanie metod do potrzeb rozwojowych dziecka od urodzenia do 6.roku życia;
- prowadzenie konsultacji i instruktażu dla rodziców;
- dokumentowanie działań realizowanych z dzieckiem i jego rodziną;
- prowadzenie zajęć terapeutycznych z małym dzieckiem z niepełnosprawnością
- organizowanie wsparcia rozwojowego dziecka i jego rodziny.
WARUNKI PRZYJĘCIA:
O przyjęcie na Studia Podyplomowe mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe I lub II stopnia. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów.
Krok 1
Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY lub skompletuj wszystkie wymagane dokumenty i dostarcz je do Biura Rekrutacji. Możesz to zrobić: osobiście, za pośrednictwem osoby trzeciej, pocztą tradycyjną na adres Uczelni (z dopiskiem Biuro rekrutacji),
Krok 2
Następnie otrzymasz login i hasło do Wirtualnego Dziekanatu ( gdzie znajdują się informacje o opłatach, planach zajęć, ocenach z egzaminów oraz ważne ogłoszenia).
Wymagane dokumenty:
formularz zgłoszeniowy
program
Nazwa przedmiotu | Liczba godzin | Ilość ECTS |
Przygotowanie merytoryczne 240h | ||
Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej.Subdyscypliny pedagogiki specjalnej | 20 | |
Podstawy psychologii rozwojowej małego dziecka z elementami psychologii klinicznej | 20 |
|
Teoretyczne podstawy wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka | 20 |
|
Medyczne podstawy wczesnej interwencji terapeutycznej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka | 20 |
|
Teoretyczne podstawy diagnozowania /diagnostyka w pedagogice specjalnej | 25 |
|
Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością | 10 |
|
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce specjalistycznej | 20 |
|
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami somatycznymi i ruchowymi /zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami somatycznymi i ruchowymi | 15 |
|
Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami słuchu/zasady rehabilitacji i wychowania słuchowego dziecka z uszkodzonym słuchem | 15 |
|
Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami wzroku/zasady rehabilitacji i rozwijania umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem | 15 |
|
Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami umysłowymi | 15 |
|
Zasady rehabilitacji i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy | 15 |
|
Zasady rehabilitacji dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń | 15 |
|
Programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wczesnej interwencji | 10 |
|
Podstawy prawne kształcenia, rehabilitacji i zabezpieczenia społecznego dzieci edukacyjnych z różnymi potrzebami edukacyjnymi | 5 |
|
Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne 150 h | ||
Metodyka konstruowania indywidualnych planów rozwoju dziecka oraz programów terapeutycznych | 20 | |
Metody stymulacji i integracji sensorycznej | 20 |
|
Metody diagnozy i terapii małego dziecka z wadą słuchu | 20 |
|
Wczesna diagnoza i stymulacja rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną | 20 |
|
Diagnoza i metodyka zajęć z małym dzieckiem przewlekle chorym, z zaburzeniami rozwoju ruchowego, z afazją | 10 |
|
Diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących | 20 |
|
Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń | 10 |
|
Zabawa- programy wspomagania rozwoju dziecka małego i w wieku przedszkolnym | 10 |
|
Metodyka wsparcia rodziny we wczesnej interwencji terapeutycznej domowej / Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością/Wsparcie rodziców dziecka na wczesnym etapie rozwoju | 20 |
|
Praktyka zawodowa w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania | 120 | 6 |
Razem | 510 |